NuffnangX

Sunday, January 11, 2009

Assalamualaikum...

I had a conversation with my frens that day. Citer pasal keje. Pasal working experience. Tetiba aku terfikir, sebenarnya, banyak gak keje aku kalau nak kira dari first aku abis skolah sampai skarang. Tak caya? Baca la...

Baskin Robbins, Bukit Bintang Plaza, 1997-1998
Keje sementara tunggu result SPM kuar. Dibayar RM 3.5 ke RM 4 sejam, x ingat sangat dah. Keje best. Kawan² pun best. Time tu keje ngan Kak Odah (Outlet Mgr), Kak Izu (Supervisor), Izal, Bad, Saiful, Musa, Sebastian. Diorang je yg aku teringat. Kot kot ada yg lain, harap maaf la ye. Budak² laki ni smua sebaya aku. Tunggu result. Except Musa ngan Sebastian. Diorang buat part time je kat situ sebab diorang dah ada keje tetap. Kak Odah ngn Kak Izu pun part time gak. Sebab diorang study lagi. Kak Odah study kat Sunway College, Kak Izu kat UIA. Keje kat situ, bleh dapat satu scoop free everyday. Memula tu cam sronok la jugak. Tapi lama lama, jadi muak. So, bila family or kengkawan datang, memang rezeki diorang la. Keje situ, sampai awal May 98 before aku masuk UTP.

TAR College, KL ,1998
Keje masa 1st semester break. Recommended by wife kepada ex-boss mama. Keje apa kat situ? Keje jaga budak budak exam. Tak de buat kawan kat situ. Even keje kat admin, tapi x best. Memang lone ranger betul. Keje kat sini la yg aku kena register utk EPF. Dapat surat from EPF kata permohonan utk mencarum tak boleh lulus sebab umur aku belum masuk 18. Tapi diorang ni still tolak EPF from gaji aku. Ikut suka diorang je kan? Aku keje sampai end of my semester break. Ada la dlm 2 bulan setengah kot aku keje situ. Gaji? RM 600.

Serosa Resources Sdn Bhd, Tmn Melawati, 1999
Part time kat office arwah Pak Long masa 2nd semester break. Keje admin dan juga menyibuk² kat office. Sronok. Selain dari sepupu aku yg 3 orang tu, kenal gak ngan staff yg lain. Bila pindah office, jadi rapat ngan Kak Shida - Account clerk. Pegi mana mana dia bawak aku. Even gaduh ngan bf dia pun aku tau cerita. Hehe... Dia fresh grad from UITM and umah dia dekat ngan office kitorang. So, time ari Jumaat, kalo tak pegi mana mana, kitorang balik umah dia. Keje sampai end of break. Keje kat situ, dapat gaji RM 600 gak.

The Regent of Kuala Lumpur, 2000
Keje kat sini yg paling best. Walaupun keje setakat tolong tolong room attendant kemas bilik, and keje ni memenatkan, tapi aku paling enjoy keje situ. Gaji RM 5 sejam. Kalau boleh nak keje hari hari. Pernah, mama nak bayar RM 40 kat aku sebab aku pilih untuk keje daripada ikut diorang pegi picnic. Aku cakap, pegi picnic x dapat duit. Hehe.. For the next semester break and pun aku rasa aku keje lagi kot kat sana. Sometimes, bila ada guest yg baik hati, diorang tinggalkan tips. And bila ada guest yg tertinggal barang, if after certain period of time diorang tak claim balik barang barang tu, kita akan dapat barang tu. As mentioned before, even penat sampai sakit sakit pinggang, ini la keje yang aku enjoy skali after keje kat Baskin Robins tu. Sampai skarang ni pun kengkadang aku cakap kat mama, kalau diorang nak cari part timer, bgtau aku. Hehe...

MTBE (M) Sdn Bhd, Kuantan, 2001
This is where I did my on job training for a year. Training ngan IT Dept. IT dept kat situ tak ramai at that time. Hj. Ismail (Head of Dept), Abg Furqan (My supervisor), Kak Sumi and Kak Tina. Walaupun Abg Furqan tu my direct supervisor, but the other 2 kakaks pun my supervisor gak. In fact, lagi rapat ngan kakak kakak tu dari my direct supervisor. Selain dari diorang, ada Uncle Bak and Abg Zaki. Diorang technician kat situ. Diorang gak la yg meng-repair PC aku before ni. I've learnt a lot from them. Ingat lagi masa Uncle Bak bukak CPU and suh aku tunjuk mana satu RAM, mother board and so on. Memanjang je salah. Hehehe. "Nama je budak IT, tapi satu pasal computer pun tak tau", dia kata. Masa aku training tu jugak, diorang ada implement new system. PEDAS system. Masa tu keje almost everyday including weekend and sampai malam juz to install the new system to each PC in the company. Kat situ, even aku ni trainee je, tapi diorang mmg treat as a normal staff. Cuma, bila time makan, kalau aku lunch ngan kakak kakak kat office tu, especially dengan Kak Sumi, mesti free. Sebab Kak Sumi kata, "awak tu student lagi". I really love their culture kat sana. Semua macam family. Selalunya kalau Kak Sumi nak pegi mana mana, mesti dia bawak aku. After six month, Mate join aku kat situ. Actually xleh main tukar tukar tempat practical, tapi sebab ada special arrangement by Papa and also INSTEP at that time, kira boleh la. Bila Mate join tu mmg dah jadi bertambah best la. Kitorang kena wat montage for Quality Day and masa tu mmg special sket when diorang kasi kitorang a room utk kitorang berdua je. Konon untuk concentrate wat keje la. Tapi bilik tu jadi tempat some of them melepak. Kat sini, banyak kawan ngan mak mak orang. Yg bujang tak ramai. Lagi satu, sebab... "awak anak En. Osman, takut saya". Hahaha.. Lawak... Ye, sila percaya. Orang taknak kawan ngan aku sebab aku ni anak Encik Osman. Orang HR tu... Nape? Orang HR boleh senang2 buang keje ek kalau kawan ngan anak dia? Ntah apa2 ntah. Tapi ada gak la sorang dua yg berani. And Kat MTBE ni, tak dapat gaji. Tapi dapat allowance yg PETRONAS bagi, RM 500 a month.

Indah Alam SB & Raz Tech Resources SB, Bandar Baru Bangi, 2003
After aku grad, before aku dapat keje, aku tolong Abe. Buat paper work for companies yg nak apply grant from government. Keje tak lama sebab asyik nak ponteng keje je. Ye la, kalau tak dijemput, tak datang keje. Hello! Office jauh ye... Kat Bangi sana tu.. Takkan nak naik komuter kot? Nak naik, tapi dia plak tak bagi. Gaji? RM 1200 bersih. Tak termasuk duit makan, minum, duit belanja and pegi and balik keje yg berjemput and berhantar. Tu belum campur ngan time keje, boleh sempat pegi shopping sebab Abe pegi meeting, aku taknak ikut, so, dia suh jalan2 dulu. Kalau dah jalan2, maksudnya shopping la skali kan? Mengalahkan CEO company kan? Siapa yang bos skarang ni? Hehehehe...

MITCO (M) Sdn Bhd, KLCC, 2004
Another on job training. Attached kat HR department. A part of our PLSP training program. Training kat PERMATA for 3 months then sambung on job training for another 8 months. Aku almost quit from that program juz because aku rasa aku tak belajar apa apa. Yes, I am more like an office girl masa tu. Menyiapkan keje keje diorang yg tak siap. Sedangkan kawan kawan aku mmg dpt keje yg sepatutnya. I mean, bukan ke kitorang ni on job training. So, sepatutnya keje la betul betul kan? Patut dah ada responsibility masing masing. Tapi akak akak kat office tu siap leh rebut rebut aku lak untuk siapkan keje diorang. Bila tukar boss baru, baru la ada keje sendiri. Keje tak brapa best, tapi kawan kawan memang best. Allowance masa tu RM 1000.

RHB Bank Berhad, PJ, 2005
My first real job after grad. Keje menjual credit card. Aku tak pernah terfikir utk buat keje tu. Bukan setakat aku, even my family pun cam susah la nak percaya aku bleh approach orang to apply for credit card. Masuk minggu ke 2 keje, I bought my car. Biasa la.. Budak baru start keje, and dah guna kreta baru, sure la ada yg fikir bukan bukan. "Kreta tu nama siapa?", "siapa bayar kreta tu", "mana ko dapat duit beli kreta tu" and so on. Aku tak pernah jawab pun soalan diorang. Apa? Ingat aku ni pompuan simpanan? Bos kat situ garang cam singa. Kalau dia mengamuk, org kat branch kat bawah pun bleh dengar. I met few wonderful people kat sana. Tina, Edzwan, Fiza, Linda, Kavy, Elyas, Farid, Jem and few others. Geng2 yg memberontak. Hehe. Kitorang resign sama2 except Edzwan ngan Farid. Amik ko, 6 orang skali resign masa tu. Keje kat situ, sempat gak la outstation to few states.

Maxis Berhad, Sunway, end of 2005
Keje kejap sangat sebab tak bleh tahan politik diorang. Biasala kan politik office nih. Sudahnya aku resign. Hehe. Yg ni keje paling kejap kot. Lagi satu sebab tak leh tahan expenses. Lebih dari yg aku dapat. So, better la resign kan?

KnowledgeCom Corporations Sdn Bhd 2006
This is a training provider. Keje aku to call segala company yg ada to introduce them on the workshop yg kitorang akan conduct. Memula tu langsung tak yakin. Tapi bila fikir balik, apa salahnya mencuba kan? Konon nak try je dulu. Sebelum kitorang start with a new workshop, diorang akan letak target kat each of us. And I still remember diorang target 5 orang participants je for me. And for that particular workshop, aku ada 23 participants. Memang puas hati. Lagi puas hati bila dapat allowance. Since then, everytime ada interview, citer pasal aku manage to earned RM 1* k memang akan diceritakan pada the newbies. Thanks to my Putrajaya Corp and KUB Tel. :) Masa tu, semua orang suka cakap aku ni suka buat sales. Well, memang aku admit, buat telemarketing la yang paling senang. Ko takyah kuar modal. Just angkat phone, cakap2 sikit, then next few days follow up. If ada bunyi macam interested, ko follow up lagi. Sampai la dapat deal.

E2 Power Sdn Bhd, Cyberjaya, 2007
This is where I am now. Being in a customer service line is what I want since dulu lagi. Walaupun jauh, walaupun sometimes kena handle hard customers, tapi I like my job here. With all the benefits from the bank, the abnormal working hours, the environment, friends... There's no reason for me to think for a new job. Lagi pulak with our economic down turn ni kan? Better stay. Alhamdulillah, it's gonna be my 2nd year this coming May.

So, that's it. Campur ngan keje skarang, aku dah keje ngan 11 companies. Campur ngan yg part time la kan. If kira yg keje betul2 after grad, ada 4 la. Tapi aku tak penah kira keje kat Maxis tu as part of my working experience. So, kira 3 je la ek. Pegh... panjang tul entry nih. Penat dah... Till then, nite nite...

No comments: